szukaj:
zaloguj:
Wiadomości Polska
Częstochowa: na zakończenie Festiwalu „Gaude Mater” zabrzmiało oratorium „Mesjasz” G. F. Händla

 

 

FOTORELACJA

 

Na zakończenie 28. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”, wieczorem 7 maja w bazylice jasnogórskiej zabrzmiało wielkie dzieło późnego baroku, oratorium „Mesjasz” Georga Friedricha Händla.

 

Podczas koncertu obecni byli m. in. bp Andrzej Przybylski, biskup pomocniczy archidiecezji częstochowskiej, paulini: o. Sebastian Matecki, o. Nikodem Kilnar, Krajowy Duszpasterz Muzyków Kościelnych, przedstawiciele władz samorządowych z prezydentem Częstochowy Krzysztofem Matyjaszczykiem.

 

- Dzisiaj wydarzenie muzyczne nas jednoczy. Zawsze mówimy Bogu niech będą dzięki, ale myślę, że dzisiaj także możemy powiedzieć Bogu niech będą dźwięki – powiedział bp Andrzej Przybylski.

 

 

 

Wielkie dzieło Händla  wykonali soliści: Anna Wilk – sopran, Marta Motkowicz – mezzosopran, Tomasz Krzysica – tenor, Robert Gierlach – bas oraz chór Filharmonii Częstochowskiej „Collegium Cantorum” i orkiestra Filharmonii Częstochowskiej pod batutą Adama Klocka. 

 

Oratorium „Mesjasz” Georga Friedricha Händla to pochodzące z 1741 roku oratorium stworzone przez jednego z najwybitniejszych twórców muzyki późnego baroku, niemieckiego kompozytora Georga Friedricha Händla. Utwór został wykonany po raz pierwszy 13 kwietnia 1742 roku w Dublinie. Od razu wzbudził ogromne zainteresowanie i przyniósł kompozytorowi światową sławę.

 

Całość dzieła składa się z 53 fragmentów solowych, chóralnych i kameralnych, z kolei tekst oratorium jest zaczerpnięty z wersetów Pisma Świętego (głównie ksiąg prorockich Starego Testamentu, ale również z Nowego Testamentu). Ich wyboru i zestawienia dokonał Charles Jennens. Kompozycja podzielona jest na trzy części: pierwsza z nich stanowi zapowiedź przyjścia Mesjasza, druga dotyczy Jego życia, śmierci i zmartwychwstania, ostatnia część opowiada o misji zbawienia ludzkości. Jedną z najpopularniejszych kompozycji w oratorium jest chór „Hallelujah”.

 

Georg Friedrich Händel (1685-1759) – niemiecki kompozytor późnego baroku. Komponował liczne gatunki muzyki baroku, między innymi opery i oratoria. Händel zaliczany jest do najwybitniejszych twórców muzyki późnego baroku.

 

Podczas tegorocznej edycji festiwalu, w dniach 1-7 maja wystąpili artyści  m. in. z Polski, Iranu, Syrii, Ukrainy, Wielkiej Brytanii, Izraela. Uczestnicy festiwalowych wydarzeń wysłuchali m. in. muzykę synagogalną, barokową, gospel i wielkie dzieła kultury chrześcijańskiej.

 

Tegoroczną edycję festiwalu zainaugurował występ zespołu muzyki dawnej La Tempesta pod batutą Jakuba Burzyńskiego, który zaprezentował muzykę ze zbiorów jasnogórskich. Podczas festiwalu odbył się prapremierowy koncert „Muzyczne świątynie świata” zespołu Marii Pomianowskiej. Uczestnicy wydarzenia wysłuchali Mohammad Rasouli z Iranu, Adeb Chamoun z Syrii oraz Karolinę Matuszkiewicz. Muzycy zaprezentowali kompozycje polskie, perskie, indyjskie i afrykańskie.

 

Częstochowianie wysłuchali również muzyki organowej wykonaniu Emanuela Bączkowskiego. Artysta w kościele ewangelicko-augsburskim Wniebowstąpienia Pańskiego w Częstochowie wykonał między innymi dzieła Bacha, Walthera, Rimbaulta, Ebena, czy też autorskie Improwizacje Jasnogórskie.

 

Podczas festiwalu wystąpił Narodowy Chór Ukrainy im. G.G. Wierowki, wykonujący ukraińskie pieśni sakralne i ludowe oraz z muzyką gospel formacja Celebrate Gospel z Wielkiej Brytanii z Colinem Williamsem na czele. Obok niego wystąpiła polska wokalistka Gabi Gąsior z zespołem.

5 maja w kościele rektorackim pw. Najświętszego Imienia Maryi uczestnicy festiwalu mogli usłyszeć wspólną grę Bogusława Grabowskiego i Macieja Sikały w koncercie „Improwizacje na tematy pieśni maryjnych”.

Następnego dnia w Filharmonii Częstochowskiej zabrzmiała muzyka synagogalna w wykonaniu kantora Yosepha Schwartza z Izraela oraz Chóru Synagogi pod Białym Bocianem we Wrocławiu pod batutą Stanisława Rybarczyka. Z kolei wieczorem w Ośrodku Promocji Kultury „Gaude Mater” wystąpili się Karolina Cicha i Elżbieta Rojek, które zaprezentowały projekt „Jeden / Wiele. Pieśni chwalebne wielu świątyń”. Projekt ukazał m. in. pieśni trzech Religii Księgi.

Uczestnicy festiwalu mogli również zobaczyć wystawą malarstwa częstochowskiego artysty, Jarosława Kweclicha oraz wystawę fotografii dwóch autorów: Jarosława Dumańskiego i Cezarego Miłosia, zatytułowaną „Festiwale muzyki organowej i kameralnej w kościele parafialnym pw. Wniebowstąpienia Pańskiego w Częstochowie”.

Patronat honorowy nad wydarzeniem objęli: Marszałek Województwa Śląskiego Wojciech Saługa, Prezydent Miasta Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk i abp Wacław Depo metropolita częstochowski.

28. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

 

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”, zainicjowany przez Krzysztofa Pośpiecha, dyrygenta, pedagoga i pierwszego dyrektora Ośrodka Promocji Kultury „Gaude Mater”, to największy w Polsce projekt promujący muzykę różnych religii i kultur, od ponad 25-lat związany z Częstochową i Jasną Górą.

 

Festiwal ma dwie misje - dialog chrześcijaństwa, judaizmu i islamu oraz promocję polskiej muzyki sakralnej, zarówno współczesnej - stawiając na prawykonania, jak i dawnej - kultywując tradycje i najwybitniejsze osiągnięcia wielowiekowego dziedzictwa polskiej muzyki barokowej zgromadzonej w jasnogórskich archiwach ojców paulinów.

 

Tekst: ks. Mariusz Frukacz/Niedziela

Fot: Marian Florek/Niedziela

ARCYBISKUP
DR WACŁAW DEPO METROPOLITA CZĘSTOCHOWSKI
MYŚLI APELOWE
W dzisiejszym fragmencie Ewangelii odnajdujemy pewną pedagogikę maryjną. Otóż Ewangelista, ukazując Jej godność i rozważanie w sercu wszystkich tajemnic, które przeżywała wraz z Józefem, kończy fragment imieniem "Jezus". To imię było objawione w Zwiastowaniu, a oznacza: "Bóg jest zbawieniem".
Dlatego przyjmijmy ten dar, by Jezus wszedł w nasze życie i zjednoczył się z każdym człowiekiem.

1 stycznia 2019 r.
KALENDARIUM
28 X 1925 - ustanowienie Diecezji Częstochowskiej bullą Vixdum Poloniae Unitas
LITURGIA


Kuria Metropolitalna
Al. NMP 54, 42-217 Częstochowa
tel.: +48 34 324 10 44
email: kuria @ archiczest . pl
konto bankowe: PKO BP 36 1020 1664 0000 3202 0156 6454

Sekretarz Księdza Arcybiskupa Metropolity:
ks. Mariusz Trojanowski
tel.: 34 324 33 75

Kuria czynna:
poniedziałek, wtorek, środa, piątek – g. 9.00 – 13.00;
czwartek – g. 11.00 – 13.00; oraz g. 14.00 – 16.00.
Kuria jest nieczynna w soboty i niedziele
oraz w następujące dni: zobacz.